Stad och resor

Motivjakt i »De fyra konungarnas rike»

Raja Ampat – »De fyra konungarnas rike». En av de mest avlägsna regionerna i Indonesien och samtidigt ett av de artrikaste dykområdena i världen. Vallfärdsmål för dykare och festival för undervattensfotografer. En scen för underliga varelser, konstiga kryp och färggranna korallträdgårdar. Turister och enskilda resenärer från hela världen har för länge sedan gett sig på undervattensfotografering och har upptäckt denna magiska plats för sig själva. Alltid på jakt efter det perfekta motivet, det perfekta fotot. Vi dyker också ned i de ändlösa djupen i denna unika övärld i mitten av koralltriangeln – området med havens största artrikedom. Raja Ampat ger oss den stora scenen, Olympus den kompakta och lätta kameratekniken.

Varje år från oktober till maj syns en enorm population av mantor i Raja Ampat, vilket attraherar turister och undervattensfotografer som gillar att dyka. År 2006 utnämndes »De fyra konungarnas rike» officiellt till marinreservat för att skydda de majestätiska varelserna i de omgivande vattnen. Raja Ampat är en av få platser i världen där båda typerna av manta kan ses. Dykare och snorklare har möjlighet att dyka och snorkla med både revmantor på upp till tre meters storlek och jättemantor vars vingspann kan överstiga sex meter.

Att strömdykplatser med garanterade mantor och höga hastigheter inte alltid är enkla att dyka på utgör ett grundläggande problem för många erfarna undervattensfotografer. Strömmarna, som dessa eleganta glidare hanterar utan ansträngning, framstår som ett oöverstigligt hinder även för erfarna dykare.

Så hur får du perfekta bilder av rev- eller jättemantor, särskilt i motljus? Det viktigaste av allt är god avvägningskontroll och en ännu bättre kännedom om din egen kamerautrustning. De som kämpar mot en ström på havets botten och desperat försöker hitta kamerans bästa inställningar har i själva verket redan förlorat.

Läs mer

För bilder av stora marina djur som mantor, hajar eller till och med knölvalar är ett objektiv med lämplig brännvidd en nödvändighet. Fiskögeobjektivet M.Zuiko Digital ED 8 mm F1.8 PRO är förstahandsvalet på vår OM-D E-M1 Mark II men det innebär att du behöver komma ganska nära motivet. Således: en bra bild behöver ett lagom tidsomfång. Dolda bakom en färggrann tinne inväntar vi vår chans. Kamerans inställningar har redan gjorts, bländaren är ganska stor och de två blixtarna manuellt inställda på 75 procent av maximal styrka. En svart revmanta glider majestätiskt över våra huvuden. Ut ur strömmens skugga följer vi djuret några fentag tills vi är direkt under det och kan färdigställa vårt foto i solens bakljus. Några andetag senare kommer en andra manta som korsar det djupa blå och graciöst glider förbi oss med några flaxningar med vingarna, för att sedan vända varv på varv över en rengöringsstation. Vi köper biljetten till en ojämförlig undervattensföreställning.

Två svartfenade revhajar patrullerar revets kant, en örnrocka kommer ut ur djupet och försvinner lika snabbt. Där är de, de första wow-ögonblicken och perfekta bilder. De ögonblick som gör en resa till öriket Raja Ampat och tillhörande undervattensfoton oförglömliga.

Vår resa tar oss från södra Raja Ampat, från Misool, längre in i de ändlösa trädgårdarna av mjuka koraller i Dampier-sundet, artrikedomens epicentrum. Ändlösa trädgårdar av färgglada mjuka koraller står i fokus för våra undervattenskameror. Som ändlösa mattor sträcker sig de färgrika djurkolonierna, som består av oräkneliga individuella polyper, över den soldränkta oceanens botten.

Strålarna av solsken gör att den skimrande underjorden lyser som en popkonstaffisch. Trädkoraller strålar tillsammans med röda sjöpiskor och jättelika hornkoraller. Tätt lindad kring sin hornkorall svajar den pyttelilla och lika sällsynta Pontohs pygmésjöhäst fram och tillbaka i strömmen. Den flammande praktsepian poserar intill den lilla gröna fårsnäckan och den nyfikna kokosnötsbläckfisken i dyklampornas ljus. Med bländaren vidöppen för att understryka bildens effekt genom lämplig bokeh förtrollas vi av djuren på sandbottnen och skuggar mörkrets armé i den mörka natten. Makrofoto under vatten taget med 60 mm-makroobjektivet. Precis rätt sak för makroentusiaster. Lite ström, de bisarraste livsformerna – scenen är redo för det perfekta undervattensfotot.

Läs mer

Författare och fotograf: Melanie och David Benz