Stad och resor

Tips för resefotografering

Resor har varit en del av mitt liv nästan sedan jag föddes. Jag tillbringade mitt första levnadsår utomlands, i Elfenbenskusten i Afrika, och sedan dess har jag varit fascinerad av främmande länder och kulturer. Till och med när jag besöker vulkaner eller reser i syfte att fota landskap ser jag alltid till att ta några dagar där jag kan fördjupa mig i den lokala kulturen och lära känna landet och människorna. Japan är häpnadsväckande och som en del av mitt projekt Volcanic Seven Summits lärde jag mig att uppskatta kulturerna i Iran och Papua Nya Guinea.

Eftersom jag tidigare har erbjudit tips om hur man berättar historier med bilder och fotar landskap vill jag dela med mig av mina tips för resefotografering den här gången.

Utrustning

Mitt främsta tips vad gäller resefotografering har att göra med utrustningen. Den sämsta kameran är den du inte sträcker dig efter. Vad spelar det för roll att du har den bästa tekniken om kameran inte passar dig? Därför rekommenderar jag att du tar god tid på dig att välja ut din utrustning. Prova några olika alternativ, om du har möjlighet. Fatta beslutet utifrån din magkänsla, hur kameran känns, hanteringen, må bra-faktorn – och inte bara tekniska datablad.

För mig är det viktigt att arbeta med en liten, ganska diskret kamera, speciellt när det gäller resefotografering. En sådan här kamera är lättare att bära med sig, så att du alltid har den inom räckhåll, men den gör inte att du ser ut som en fotograf på jakt.

Jag använder normalt OM-D E-M1 Mark II när jag är på resande fot men personligen har jag även positiva erfarenheter av OM-D E-M5 Mark II.

Ta dig närmare

När det gäller action, äventyr och resefotografi måste du komma ihåg att det är bättre att vara i händelsernas centrum än att bara vara på plats. Den berömda krigsfotografen Robert Capa sade en gång: ”Om dina bilder inte är tillräckligt bra är du antagligen inte tillräckligt nära.” Därför är jag inte så förtjust i zoomobjektiv (för resan), då de ofta uppmuntrar oss att stanna i vår bekvämlighetszon. Det är mycket bättre att komma så nära motivet som du försöker fota som möjligt. Under en festival i djungeln i Papua Nya Guinea tog jag mig ner på golvnivå med kameran, tills jag befann mig mitt bland de dansande fötterna. Tack vare skärmen som man kan flytta kunde jag ändå fota scenen på ett bekvämt sätt.

Porträtt/människor

Det är människorna, mötena och de främmande kulturerna som ger en resa liv. Och självklart måste du behandla människorna du vill fotografera med respekt och artighet. Det är jätteviktigt – och inte bara på grund av GDPR – att du får rätt samtycke till att ta en bild, även om ni når en överenskommelse med hjälp av teckenspråk. Därför försöker jag ta reda på vad människor i landet i fråga tycker om att bli fotograferade generellt sett – innan jag kommer dit. Jag lär mig även några viktiga ord på det lokala språket. Utöver vanliga porträtt – som det av en Huli wigman i Papua – gillar jag att fota människor i deras normala omgivning och poser.

Läs mer

Föremål/typiska och icke typiska

Jag försöker hålla lite extra utkik efter motiv som visar scener både inom och bortom de klassiska klichéer vi känner till, bilder som visar resmålets fulla spektrum. För att göra det läser jag igenom några reseguider i förväg och frågar om vanliga klichéer, så att jag sedan kan hitta lämpliga motiv på ett fokuserat sätt under resan. Fotot av en urinvånare från Papua Nya Guinea som sitter med en mobil visar hur denna fascinerande kultur utvecklas, från tradition till modernitet, i en enda bild.

En bild säger mer än tusen ord

Jag håller alltid utkik efter motiv som berättar en historia utan ord eller beskrivning. Med tid och mycket övning har jag utvecklat en instinkt och ett öga för att upptäcka och fota dessa typer av sympatiska bilder och detaljer. För att göra det måste du fota olika motiv.

Morgonstund eller nattuggla

Det här tipset ger mig ofta problem. Jag är verkligen en nattuggla, så när jag reser måste jag tvinga mig upp mitt i natten, känns det som, för att föreviga det första gryningsljuset. Utöver ljuset finns det andra fördelar med att vara uppe tidigt. Många platser – som den annars överbefolkade helgedomen Fushimi Inari Taisha i Kyoto, Japan – är ofta fortfarande (nästan) öde tidigt på morgonen. Jag föredrar att fota i det varma kvällsljuset eller sent på natten, vilket syns i bilden av palatset som speglas i den stora fontänen i Isfahan, Iran – detta ger samma fördelar.

Kreativitet/fokus/oskärpa

Innan en resa är det viktigt att bekanta sig med kameran och de grundläggande fotoreglerna och att sedan verkligen behärska dessa. Detta är utgångspunkten för att kunna tolka välfotograferade motiv på ett eget sätt eller ta kreativa bilder. Ett intressant stilgrepp kan vara att leka med fokus och oskärpa.

Slutsats

Med rätt utrustning, bra koll på fotoredskapen, omfattande förberedelser och rätt mängd respekt, kreativitet och nyfikenhet kommer även du lyckas ta unika och spännande resebilder.

Författare och fotograf: Adrian Rohnfelder

Läs mer