Djur och natur

Fota havsfåglar i Yorkshire

Den 17 december 1972 blickade astronauterna på Apollo 17 tillbaka mot Jorden och beskrev den som en liten pärla. Den dagen tog de en bild som visade att vår planet är överväldigande blå. Den här bilden blev så känd att den kallas för ”den blå pärlan” och det är en av vår tids mest ikoniska bilder. Den illustrerar på ett vackert sätt att 72 procent av Jorden är täckt av saltvatten. Jag brinner för att fota fåglar som tillbringar en stor del av sitt liv med att färdas över oceaner – många arter besöker bara land en gång om året, för att para sig. De är några av världens främsta nomader. När de faktiskt samlas för att para sig kan det handla om enorma mängder, vilket innebär spektakel som är helt fantastiska att bevittna.

En av dessa städer där havsfåglarna samlas är Bempton Cliffs i Yorkshire, England. Jag hade inte besökt Bempton på nästan trettio år förrän nu i somras. Jag återvände för att dokumentera det myllrande fågellivet på Bemptons 100 meter höga klippor. Ljuden och lukterna från tiotusentals häckande fåglar är definitivt minnesvärda, men det är synen av klipporna som myllrar av liv som verkligen är oförglömlig.

De olika fotomöjligheterna kan vara lite överväldigande om man är här för första gången. Det händer saker överallt. I luften kivas tretåiga måsar med grannarna i luftburna strider. Havssulor seglar förbi, ibland med näbbarna fulla av vegetation eller tång som de ska använda i sina bon. Då och då tittar lunnefåglar fram över klipporna, till de mänskliga besökarnas förtjusning. De kallas för ”havets clowner” eftersom de ser så lustiga ut och det är omöjligt att låta bli att fota dem.

Läs mer

Jag älskar att resa lätt. Den dagen innehöll min utrustning båda konverterarna – M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 och 1.4x Teleconverter MC-14 – ett M.Zuiko Digital ED 12-40mm F2.8 PRO-objektiv i fickan och OM-D E-M1 Mark III och telefoto-zoomen M.Zuiko ED 100-400mm F5.0-6.3 IS över axeln. På så sätt var jag redo för alla eventualiteter, men behövde inte släpa på tung utrustning. Många möjligheter innebär att man måste vara förberedd med olika brännvidder, och det är i dessa situationer, där möjligheterna kan uppstå på ett ögonblick, som ett telefoto-zoomobjektiv är det perfekta valet. När jag blickade ut över kolonin med tretåiga måsar kunde jag använda zoomobjektivet för att ta en rad olika bilder, från vidvinkelbilder av hela kolonin till individuella porträtt av fåglarna på klipporna. Då och då attackerade en territoriell fågel intet ont anande måsar som kom till eller lämnade kolonin. Strider i luften, i en sekund eller två, gav mig väldigt flyktiga möjligheter men jag kunde föreviga detta drama med inställningen med nio fokuspunkter på kameran som snabbt låser fast på fåglarna med havet bakom.

Ju mer mångsidigt objektivet är, desto mer kreativ kan du ofta vara med dina bilder. När jag stod vid utkanten av havssulekolonin kunde jag se möjligheter att fokusera på bara delar av fågeln eller välja ut detaljer när ett par fåglar interagerade, putsade varandra eller vände näbbarna mot himlen i en parningsdans. Zoomobjektivet tar knivskarpa bilder med både 1,4x telekonvertern och 2x telekonvertern, vilket ger ännu större räckvidd. Så när en tordmule stack upp huvudet kunde jag med hjälp av 2x telekonvertern och en 35 mm-ekvivalent med en brännvidd på 1 600 mm ta vackra porträtt av huvudet och axlarna i den sjunkande kvällssolen.

Läs mer

Det var en speciell dag när jag fotade havsfåglar i Bempton, och den blev ännu bättre eftersom jag var helt fri från tung utrustning och bara kunde promenera omkring och utforska klipporna och upptäcka en massa spännande möjligheter att föreviga livet i den myllrande havsfågelstaden.

Författare och fotograf: David Tipling